سپرده های بانکی و مالیات بر ارث

سود پرده

سپرده های بانکی و چگونگی  مالیات  آنها از جمله موضوعاتی ست که مورد سوال و ابهام وراث پس از فوت متوفی قرار میگیرد.اصولا مالیات اموال غیر منقول و اموال منقول ترکه متوفی متفاوت است.در این مطلب راجع به سپرده های بانکی و نحوه و چگونگی مالیات بر ارث توضیحاتی ارائه میشود…

سپرده های بانکی

◾️پس از فوت شخص، وراث وی می توانند نسبت به تعیین وضعیت اموال مرحوم اقدام نمایند. یکی از این اموال می تواند سپرده های بانکی مرحوم باشد.

◾️سپرده های بانکی افراد و پول نقد آنها در بانکها از جمله دارایی های اشخاص محسوب می شود که به موجب قانون مالیات های مستقیم  پس از فوت آن ها و هنگام انتقال این وجوه بین وراث ، مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارث تعلق می گیرد.

◾️برابر بند ۱ ماده ۱۷ قانون مالیاتهای مستقیم ، سپرده های بانکی شخص متوفی و سودهای متعلق به نرخ ۳ درصد مشمول مالیات بر ارث خواهد بود. به طور مثال اگر مرحوم در حساب بانکی خود ۱۰۰ میلیون تومان سپرده داشته باشد، هنگام انتقال این مبلغ به ورثه ، مبلغ ۳ میلیون تومان به عنوان مالیات بر ارث اخذ خواهد شد.

◾️در صورت وجود حساب مشترک متوفی با شخص یا اشخاص دیگر، مالیات ارث نسبت به حساب بانکی فقط شامل سهم متوفی از این سپرده ها خواهد بود.

◾️نرخ یاد شده [ ۳ درصد ] برای مالیات بر ارث حساب بانکی به وراث طبقه اول، یعنی به پدر و مادر و همسر و فرزند و نوه اختصاص دارد. بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون مالیات های مستقیم، نرخ های یاد شده در این ماده [ یعنی ۳ درصد بند ۱ ماده ۱۷ ] برای وراث طبقه دوم، دو برابر و برای وراث طبقه سوم، چهار برابر خواهد بود. یعنی نرخ مالیات بر ارث نسبت به حساب بانکی برای وراث طبقه دوم ۶ درصد و برای وراث طبقه سوم ۱۲ درصد می باشد.

 

1 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید
    مرسی بابت توضیحاتی که دادین،به نظرم برای خیلی ها که در این زمینه اطلاعاتی ندارند،مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *